wrz
9
2012

Przeniesienie poczty na inny serwer (Thunderbird)

Przeniesienie poczty Thunderbird Przy przenosinach strony, czy zmianie hostingu istnieje potrzeba przeniesienia, oprócz plików na FTP, całej poczty. Można to zrobić na kilka sposobów, np. przez przeniesienie zawartości katalogu poczty z jednego serwera na inny, ale nie zawsze usługodawca hostingu/silnik poczty nam na to pozwala. Jest to skuteczny i mało inwazyjny sposób. Tutaj natomiast opiszę inną, prostszą, wręcz łopatologiczną metodę na rozwiązanie problemu przenosin całej skrzynki pocztowej e-mail na inny serwer typu IMAP przy pomocy programu Thunderbird.

Zalety

  • Polega na utworzeniu kilku folderów i przenoszeniu poczty na zasadzie “kopiuj/wklej”.
  • Wszystkie informacje zostaną zachowane, czyli jakie maile zostały odczytane, odpowiedziane, nadane etykiety, itd…
  • Wystarczy podstawowa znajomość obsługi programu pocztowego Thunderbird.
  • Działa tylko dla serwera pocztowego typu IMAP.

Wady

  • Przy dużej ilości maili (powyżej 1 tysiąca) jest to proces czasochłonny i trzeba go rozkładać na porcje.
  • Przy próbie przeniesienie na raz dużej ilości e-maili (powyżej 150), program może się zawiesić lub chwilowo przestać działać. Podobnie jak wyżej, należy to porcjonować.

Jak to zrobić?

  1. Zakładasz kolejną skrzynkę pocztową z danymi do nowego serwera poczty.
    Narzędzia -> Konfiguracja kont -> Operacje -> Dodaj konto pocztowe
  2. Po dodaniu konta pocztowego, zmieniamy jego nazwę z dopiskiem “NOWE”.
    Klikamy prawym przyciskiem myszki na liście skrzynek w lewej kolumnie na nowo utworzonym koncie. Z menu kontekstowego wybieramy Ustawienia. Wprowadzamy zmianę nazwy konta, w polu na górze okna konfiguracyjnego.
  3. Z katalogu Odebrane ze starej skrzynki przenosimy pocztę, zaznaczając na raz około 100 e-maili przez kombinację klawiszy Shift+strzałka w dół. Nie zaznaczaj 200, bo program padnie :)
  4. Na zaznaczonej porcji maili (niebieskie pole), klikamy prawym myszy i wybieramy opcję Przenieś do -> twoja_nowa_skrzynka -> Odebrane -> Przenieś tutaj.
    Czekamy aż Thunderbird to przemieli, może zająć to chwilę.
  5. Tą samą czynność powtarzamy, aż wszystkie maile zostaną przeniesione.
    Podobnie robimy z pozostałymi folderami Wysłane, Szkice itd…

Wersją alternatywną dla powyższej, jest analogicznie utworzenie folderów w Lokalne foldery.
Tworzymy katalog o nazwie “Odebrane twoja_nazwa_skrzynki” i przenosimy podobnie jak wyżej kolejne porcje maili.
Po przeniesieniu wszystkiego, usuwamy starą skrzynkę, która jest już pusta i tworzymy nową. Po jej utworzeniu, przenosimy zawartość z lokalnych folderów do nowo utworzonego konta pocztowego. Banał ;)

 

Podobne tematy

Autor wpisu: Arkadiusz Krakiewicz

Programista i właściciel sklepu jednocześnie, dzięki temu rozumie potrzeby osób prowadzących sprzedaż w internecie. Od 2006 związany z eCommerce. Zaczynał jako freelancer tworząc sklepy oraz strony www. Aktualnie zajmuje się: programowanie w PHP, Symfony 2, Android, PrestaShop, osCommerce, OpenCart, WordPress.

5 komentarzy + Dodaj komentarz

  • Problem jedynie w tym, że przeniesione w ten sposób maile widoczne są jedynie na naszym komputerze w folderze Odebrane, a na nowym serwerze ich nie widać (np. po zalogowaniu się przez przeglądarkę). Jak sprawić, aby przeniesione maile znajdujące się w folderze Odebrane zostały zsynchronizowane z nowym serwerem?

    Pozdrawiam!

    • Witam.

      Nie działa zwykłe przeniesienie maili w Thunderbird przez przeciągnij/upuść dragDrop do folderu “Odebrane”?
      Do tej pory tak robiłem.

      Ewentualnie możesz stworzyć folder X (lokalny). Tam przenieść maile z Odebranych (lokalny).
      Następnie przenieść do “Odebrane” już na serwerze IMAP w Thunderbird przez CTRL+A i myszką przeciągnij/upuść.

      Dodatkowo sprawdź czy masz włączoną synchronizację z serwerem w ustawieniach Thunderbird.

      Dodatkowo sprawdź te rozwiązania:
      http://www.cs.cmu.edu/~help/mail_news/mail_migration/thunderbird.html
      oraz
      http://judebert.com/progress/archives/441-Backing-Up-and-Restoring-IMAP-Email-with-Thunderbird.html – Akapit Restoring

      • Witam!

        Dziękuję za odpowiedź :) Sam już temat wcześniej rozgryzłem.
        Chodzi w tym wszystkim o to, że jeśli używamy POP3 to maile nie synchronizują się. Natomiast jeśli używamy IMAP to synchronizują :) Jest to kluczowy detal. Być może jest to proste i oczywiste, ale dla mnie nie było – pierwszy raz robiłem takie coś. Może warto dodać informację na ten temat w powyższym poradniku? :)

        Na pomysł korzystania z IMAP naprowadziło mnie BOK firmy zenbox.pl sugerując skorzystanie z “imapsync”.

        Dziękuję za maila oraz odpowiedź w komentarzu! :) Pozdrawiam

  • Niestety przy ok. 40000 (tylko ostatnie 2 lata) e-maili proces ten jest mega czasochłonny

Dodaj komentarz

Anti-Spam

O mnie

Arkadiusz Krakiewicz
Programista aplikacji webowych dla branży eCommerce. Jednocześnie jako właściciel sklepu zna od "podszewki" potrzeby osób prowadzących sprzedaż w internecie.
W swoich rozwiązaniach stawia na funkcjonalność i wydajność aplikacji pod kątem obsługi klienta.
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.