lip
30
2012

Rich Snippets w sklepie internetowym cz.1- Opis ogólny

Rich Snippets Na wielu stronach znajdziesz pełne opisy odnośnie rich snippets, ale niewiele z nich podaje konkretne przykłady wraz z kodem HTML jak powinny od początku do końca wyglądać.
W tej serii artykułów o rich snippets opiszę czym one są, jakiego formatu użyć wraz ze standardem oraz konkretne przykłady z kodem HTML dla odpowiedniej tematyki stron, np. opis produktu, recenzje, itd… Oczywiście pod kątem sklepów internetowych :)


Rich snippets (wg. tłum. Google Fragmenty Sformatowane) służą do znacznie dokładniejszego opisywania stron z usystematyzowaną składnią, niż widzi to bot wyszukiwarki na zwykłej stronie HTML. Dzięki temu np. wyszukiwarka jest w stanie odpowiednio zakwalifikować stronę oraz rozpoznać jej treść, np. czy dana strona dotyczy produktu, który ma cenę X, nazwę Y, produkt występuje w różnych wersjach, recenzja produktu brzmi ABC, a jego ocena to 4/5 gwiazdek, autorem recenzji jest Jan Kowalski, produkt jest na stanie (w magazynie), lub na zamówienie.
Dzięki tym informacjom, taka strona na liście wyników wyszukiwania ma większą klikalność. Klient kieruje na nią wzrok, wyróżnia się z tłumu.

Wyżej opisane dane są widoczne pod tytułami stron w Google. Poniżej przykład wyników dla sklepu, który prowadzę:

Rich Snippets

Natomiast od strony technicznej rich snippets to po prostu atrybuty znaczników (tagów) HTML. Odpowiednim tagom, wybranym przez Ciebie (np. span, div, h1), możesz nadać atrybuty rozpoznawalne przez Google według wybranego schematu. Należy wspomnieć, iż przeglądarka to rozpoznaje i wygląd strony w żaden sposób nie ulega zmianie po wprowadzeniu nowych atrybutów do znaczników HTML. Należy także pamiętać, iż G. zaciągnie informacje tylko z tych tagów, które są widoczne dla oka klienta. Wszystko co ukryte, G. nie będzie czytał/pokazywał.

W skrócie wprowadzenie rich snippets na stronę można podzielić na 5 etapów:

  1. Wybrać format danych, który będziemy używać w tagach HTML: mikrodane (microdata), mikroformaty lub standard RDFa. Ja wybrałem “mikrodane” i to będę opisywać. Moim zdaniem prosty i czytelny format. G. także go zaleca.
  2. Wybrać schemat w jakim chcemy opisać rich snippets: schema.org lub data-vocabulary. Od drugiej opcji już się odchodzi. Oficjalnie wprowadzane jest schema.org.
  3. Oznaczyć wybrane tagi odpowiednimi atrybutami na naszej stronie (o tym w kolejnej części).
  4. Przetestować poprawność snippetów narzędziem Google: Rich Snippets Testing Tool.
  5. Poinformować wujka Google, że mamy już wprowadzone zmiany przez ten formularz. Google także bez tego formularza zacznie rozpoznawać i pobierać snippety, ale nie zaszkodzi zrobić jedną rzecz dodatkowo :)

OK, wszystko fajnie, ale jest także lista uwag dodatkowych, mniej przyjemnych :)

  • Dokumentacja Google na tą chwilę jest mocno niedopracowana. W treści mieszane są schematy data-vocabulary ze schema.org. Dodatkowo narzędzie do testowania snippetów także nie sprawdza poprawnie znaczników :/
    Np. Wyświetla informację, że brakuje znaczników, mimo iż są wszystkie podane wg. dokumentacji standardu.
  • Jeżeli używasz schema.org – Na dzień dzisiejszy (30.10.2012) nie sugeruj się akapitem “Produkt” na stronie z wymaganymi własnościami opisującymi stronę produktu http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=pl&answer=146750. Ponieważ umieszczone są tam stare informacje dla standardu “data-vocabulary”.
    Prawidłowe własności są opisane tutaj http://schema.org/Product.
  • Na wyświetlenie snippetów można czekać dosyć długo. Np. mój sklep moana24.pl zaczął pojawiać się dopiero po 3 tygodniach i to tylko niektóre produkty, mimo że wszystkie mam prawidłowo otagowane.
  • Pod nazwą strony w wynikach wyszukiwań, informacje typu “gwiazdki z recenzji”, mogą się pojawić na jedno zapytanie, np. “książka Roberta Kiyosaki”, ale już na inną frazę np. “Robert Kiyosaki lista książek” ocena z recenzji się nie pojawi, pomimo że dotyczy to tej samej strony.
  • Może zdarzyć się tak, że tylko cena, lub liczba gwiazdek z recenzji będzie wyświetlana. Mimo, że będą otagowane także inne fragmenty, np. stan magazynowy produktu.
  • Po pewnym czasie mogą zniknąć niektóre informacje. Np: Po trzech tygodniach w jednym z produktów pokazała mi się liczba gwiazdek, autor recenzji, cena w złotówkach oraz stan magazynowy. Super, wszystko co trzeba. Po dwóch tygodniach od momentu pojawienia, wyświetlała się już tylko cena :) Dlaczego, mimo iż nic nie zmieniałem? o_O
  • Pamiętaj, że na liście wyników wyszukiwania pojawia się to co jest w cache Google sprzed X dni. Więc jeżeli cena produktu będzie zmieniona dziś, to dopiero za X dni ta informacja pojawi się w wynikach. Trochę średnio, aby klient widział cenę niższą, następnie przechodzi do sklepu, a tu… bO_Om. Tak więc, dopiero jak googleBot odwiedzi Waszą stronę, pobierze jej zawartość z nowymi informacjami.
  • Snippety bezpośrednio nie gwarantują lepszych wyników na liście wyszukiwań, ale na pewno powodują, że użytkownicy chętniej w nie klikają, lub chociażby przykuwają uwagę klienta, pomimo niżej pozycji.

Tak jak widzicie po powyższym opisie, niezbadane są wyroki Google. Jedno mogę powiedzieć “Pracujcie, a będzie Wam dane” :) Dobrze jest to mieć w swoim sklepie internetowym.

Opis wg. Google rich snippets lub jak kto woli fragmenty sformatowane, możesz znaleźć na tej stronie w języku polskim.

W kolejnym artykule opiszę dokładniej mikrodane (ang. microdata) oraz używanie ich według struktury danych schema.org.

Podobne tematy

Autor wpisu: Arkadiusz Krakiewicz

Programista i właściciel sklepu jednocześnie, dzięki temu rozumie potrzeby osób prowadzących sprzedaż w internecie. Od 2006 związany z eCommerce. Zaczynał jako freelancer tworząc sklepy oraz strony www. Aktualnie zajmuje się: programowanie w PHP, Symfony 2, Android, PrestaShop, osCommerce, OpenCart, WordPress.

6 komentarzy + Dodaj komentarz

  • Witam,
    Miesiąc temu zleciłem firmie od oprogramowania sklepu, żeby wyświetlały się u nas dane dodatkowe (rich snippets). Do tej pory nie działa. Firma przed rozpoczęciem prac nie gwarantowała, że będzie chodzić. Adres strony Fryzomania pl Czy mógłbyś spojrzeć czy coś jest nie tak?
    Pozdrawiam

  • Witam.

    Dopóki narzędzie Google do testowania poprawności zaimplementowanych Rich Snippets, będzie wyrzucać błędy:
    http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets?url=http%3A%2F%2Fwww.fryzomania.pl%2Fprostownico-lokowka-babyliss-pro-straight-curl-bab2071e.html&html=

    “Ostrzeżenie: In order to generate a preview with rich snippets, either price or review or availability needs to be present.”

    …będzie problem z wyświetlaniem ich w wynikach wyszukiwań.

    W tym przypadku Google daje dosyć lakoniczny komunikat: “Aby wygenerować podgląd z rich snippets ceny, recenzji lub dostępności produktu, te dane muszą być wyświetlone”

    Zaglądając w źródło strony, wydaje się być w porządku, dane są poprawnie oznakowane, lecz jednak jest inaczej :)

    Proponuję zaimplementować rich snippets według nowego standardu Schema.org. Ten co jest aktualnie na stronie data-vocabulary jest już stary. Google wyraźnie radzi w swoich wskazówkach, aby używać nowego standardu Schema.org.

    Na swoim sklepie miałem problemy z data-vocabulary, przeszedłem na Schema.org i jest w porządku.
    Proponuję zrobić to samo i ponownie przetestować stronę produktu przez narzędzie:
    http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets, tak aby nie pokazywało już błędów.

  • Witam,

    Dziękuje za odpowiedź. Napisałem do sote i poprawili. W narzędziu http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets nie wyświetlał się żaden błąd i pojawiały się gwiazdki. Po kilku dniach jak sprawdzałem pojawił się błąd :
    Ostrzeżenie: Incomplete microdata with schema.org.

    Proszę o pomoc

    pozdrawiam

  • Czy sprawdzałeś z tym samym produktem?

    Samo ostrzeżenie nie powoduje braku wyświetlania snippetów, np. moja strona nadal jest wyświetlana z informacjami o recenzji pod hasłem: podręcznik owd padi
    https://www.google.pl/search?q=podręcznik+owd+padi

    Mimo to w narzędziach Google jest informacja:
    “Ostrzeżenie: Incomplete microdata with schema.org.”

    Domyślam się, że Google wymaga danych według specyfikacji ze strony:
    http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=pl&answer=146750
    Akapit: Produkt

    Co zabawniejsze, te własności pochodzą ze starego standardu data-vocabulary :), więc nie możemy ich użyć do schema.org i koło się zamyka :P Cały czas nam będzie wyrzucać błąd.

    Na dzień dzisiejszy (30.10.2012) jest z tym problem i uważam, że nie należy się tym przejmować, ponieważ dowodem na poprawne wyświetlanie snippetów pomimo ostrzeżeń, jest wyżej podana przykładowa strona z mojego sklepu.

  • Tak z tym samym. Sprawdzałem z wieloma produktami (które miały wystawione opinie ) aby mieć pewność i było wszystko ok. Czy Twoim zdaniem za jakiś czas snippety będą się wyświetlać? Implementacja rich snippets według nowego standardu Schema.org. jest od 26 października. Jak widzę Google jeszcze nie weszło na produkty, które cały czas sprawdzam np.
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:KXcn0pPF_9YJ:www.fryzomania.pl/efalock-flat-fire-prostownica-tytanowa.html+efalock+flat+fire&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl Kopia jest z 20 października.

    Pozdrawiam

  • Ten sam problem miałem u siebie, dzięki za zwrócenie uwagi :)

    Rozwiązanie:
    Należy zmienić itemprop=”brand” -> itemprop=”manufacturer”

    Komunikat “Ostrzeżenie: Incomplete microdata with schema.org.” zniknął :)

    http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets?url=http%3A%2F%2Fwww.moana24.pl%2Fksiazka%2Fpadi-owd-manual-podrecznik%2Cp535.html&html=

Dodaj komentarz

Anti-Spam

O mnie

Arkadiusz Krakiewicz
Programista aplikacji webowych dla branży eCommerce. Jednocześnie jako właściciel sklepu zna od "podszewki" potrzeby osób prowadzących sprzedaż w internecie.
W swoich rozwiązaniach stawia na funkcjonalność i wydajność aplikacji pod kątem obsługi klienta.
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Więcej w Integracje
Paczkomaty
Paczkomaty InPost cz.1 – Import danych o paczkomatach

Od 2008 roku widzimy wykładniczy rozwój systemu skrytek pocztowych w postaci "Paczkomatów". W kolejnych krajach usługa ta jest uruchamiana (Chile,...

Zamknij